دسته‌بندی نشده

نوت بوک چیست؟/آنچه درباره‌ی note book باید بدانید

نوت بوک، الترا بوک، لپ تاپ… چه چیز نوت بوک‌ها را از لپ تاپ و اولترا بوک متمایز می‌کند؟ چه چیز باعث شده است ویژگی‌ها و قیمت این محصولات باهم متفاوت باشد؟ آیا می‌توان نوت بوک‌ها را هم نوعی لپ تاپ دانست و آن را جایگزین لپ تاپ کرد؟ اگر اطلاعاتتان در این زمینه تکمیل نیست، در این وبلاگ هر آنچه درباره‌ی نوت بوک‌ها و تفاوت‌های آن با بقیه‌ی دستگاه‌ها لازم است بدانید را آماده کرده‌ایم.

نوت بوک‌ چطور بوجود آمد؟

همانطور که خودتان هم باید مطلع باشید، لپ تاپ‌ها اساسا از تکامل کامپیوترها به وجود آمدند. اولین کامپیوترها به حدی بزرگ بودند که به راحتی فضای یک اتاق سه در چهار را اشغال می‌کردند. قطعا کامپیوترهای اولیه با وجود داشتن چنان حجم عظیمی، همه‌ی امکانات کامپیوترهای امروزی را نداشتند.

کم کم این فضای زیاد اشغالی توسط کامپیوترها، با تکامل قطعات داخلی آن افزایش یافت. کار به جایی رسید که کامپیوترهای غول آسای اولیه به یک مونیتور و کیس و کیبورد تبدیل شدند.

پس از کامپیوترهای کیس دار بزرگ، یک نیاز دیگر انسانها بود که هنوز به آن پاسخ داده نشده بود. مثل همیشه تکنولوژی راه خود را برای پیشرفت پیدا کرد و این مشکل را حل کرد.

ادامه‌ی پیشرفت

کامپیوترهای کیس‌دار مشکل فضا را حل کرده بودند اما باز یک مشکل دیگر هم وجود داشت. مشکل کامپیوترها این بود که نمی‌شد آنها را به راحتی با خود حرکت داد و جابه جا کرد. مثلا اگر شما یک پرواز از تهران به شهر دیگری ‌داشتید و چند‍ ساعت را باید در هواپیما سپری می‌کردید، بردن این کامپیوترها خود معضل بزرگی بود.

حتی اگر کامپیوتر را باخودبه داخل هواپیما می‌بردید، چون باتری نداشتند، برای استفاده باید به برق وصل می‌شدند. با توجه به اینکه داخل هواپیماها هم پریز برق وجود ندارد، پس استفاده از آنها غیر ممـکن می‌شد! زیاد طول نکشید که یک راه حل عالی برای حل این مشکلات پیدا شد و معادلات را کاملا تغییر داد.

بعد از بوجود آمدن لپ تاپ‌ها، برخلاف انتظار، کامپیوترها منسوخ نشدند بلکه همراه و هماهنگ با لپ تاپ‌ها به کار خود ادامه دادند و تکامل یافتند. کامپیوترها روز به روز درحال پیشرفت هستند و جدیدا کامپیوترهای همه کاره یا آل این وان به بازار آمده‌ان که کیس ندارند و در حال حاضر تقریبا تنها فرق کامپیوتر با لپ تاپ، در نداشتن باتری است.

تکامل لپ تاپ‌ها به سمت باریک و باریکتر شدن صفحه‌ی نمایش رفت و از طرفی هم نوت بوک‌ها با اضافه کردن ویژگی‌های شبیه به لپتاپ، نوت بوک‌ها را به کارایی لپ تاپ و از آن طرف لپ تاپ‌ها را به ظاهر و سبکی نوت بوک‌ها نزدیک می‌کرد و همین مسئله باعث شده در حال حاضر تفاوت عمیقی بین این دو نباشد و اغلب بتوان آنها را به جای هم استفاده کرد.

نوت بوک( notebook) چیست؟

اگر از ترجمه‌ی تحت لفظی آن شروع کنیم معادل کلمه‌ی notebook، دفترچه یادداشت می‌باشد. دلیلی این نامگذاری آن است که، این محصولات هم از نظر اندازه هم از نظر وزن شبیه به دفتر یاداشت هستند.

دلیل سبک بودن نوت بوک‌ها این است که این محصولات درایو نوری ندارند. درایو نوری همان ویژگی است که با آن می‌توانیم با کامپیوتر یا لپ تاپ dvd یا cd را پلی کنیم. روشن است که چون نوت بوک‌ها درایو نوری ندارند، پس قطعا وزن انها خیلی سبک‌تر است چون بیشتر وزن لپ تاپ ها را همین درایو نوری تشکیل می‌دهد.

کاربرد نوت بوک ها بیشتر برای کسانی است که در بین مشغله‌های کاری خود نیاز به یک لپ تاپ جمع و جور و سبک دارند که از آن استفاده کنند؛ یعنی کار های سبکتر مثل چک کردن حساب‌های شخصی و… را با آن انجام دهند.

در ادامه تک تک ویژگی‌های نوت بوک را با لپ تاپ استوک مقایسه کرده و کاربردهایشان را تشریح می‌کنیم.

  • صفحه نمایش

صفحه‌ی نمایش نوت بوک‌ها از کامپیوتر و لپ تاپ‌ها کوچکتر است. در یک مقایسه‌ی دقیق‌تر اندازه‌ی صفحه نمایش نوت بوک‌ها 10 تا 15 اینچ و گاهی هم بیشتر می‌شود. اندازه‌ی صفحه نمایش لپ تاپ‌ها معمولا از 14 تا 18 اینچ می‌باشد.

  • درایو نوری و خروجی ها

هدف از بوجود آمدن نوت بوک‌ها، باریکترین نوع و سبک‌ترین نوع کامپیوتر‌ها با سیستم عامل اندروید بود. این ضخامت کم را نوت بوک‌ها مدیون نداشتن یک سری ویژگی‌های دیگر هستند. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که قبلا هم به آن اشاره شد، نداشتن درایو نوری بود. همچنین نوت بوک‌ها پورت USB و مابقی پورت‌های خروجی که لپ تاپ‌ها مجهز به آن‌ها هستند را ندارند.

  • وزن

شاید مهمترین تفات لپ تاپ ها با نوت بوک را بتوان از نظر وزنی در نظر گرفت. همانطور که قبلا هم بیان کردیم نوت بوک بیشتر مناسب افراد پر مشغله تری است که لپ تاپ را برای حمل و نقل زیادی سنگین و بزرگ می‌دانند و یک وسیله‌ی دم دست تر نیاز دارند.‎‌ وزن حدودی نوت بوک‌ها تقریبا بین یک تا یک و نیم کیلو است که همین هم حمل و نقل آنها را آسان تر می‌نماید.

  • سیستم عامل

سیستم عامل نوت بوک همانطور که انتظار می‌رود، اغلب ویندوز است. همین سیستم عامل باعث شده است که نوت بوک‌ها از لپ تاپ یا اسمارت فون‌ها، که سیستم عامل اندروید دارند، برای افراد پرمشغله کاربردی‌تر باشند. چون همین سیستم عامل باعث می‌شود هر برنامه‌ای که در لپ تاپ ساپورت می‌شود در نت بوک‌ها هم به خوبی ساپورت شود.

  • ویژگی ظاهری

همانطور که قبلا هم اشاره شد، نوت بوک‌ها از لپ تاپ‌ها کوچکتر( بین 10 تا 15 اینچ) و سبکتر(بین 1 تا 1.5 کیلوگرم) هستند. پورت های خروجی بسیار محدودتری نسبت به لپ تاپ‌ها دارند و پورت USB و درایو نوری برای پلی کردن CD یا DVD ندارند.

قیمت نوت بوک

نوت بوک‌ها از نظر قیمت هم از لپ تاپ‌ها هم از کامپیوترها ارزانتر هستند. البته روشن است که قیمت یک نوت بوک از لپ تاپ‌های ورژن قدیمی بالاتر است. اگر در این مقایسه، جدیدترین ورژن نوت بوک‌ها را با آخرین و جدیدترین ورژن کامپیوترها مقایسه کنیم، در حالت کلی نوت بوک‌ها از نظر قیمت از لپ تاپ‌ها و کامپیوترها مناسب‌تر هستند.

خرید نوت بوک

فروشگاه لپ تاپ  استوک وستلپ یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین فروشگاه‌ها برای تهیه‌ی انواع کامپیوتر و لپ تاپ، همچنین نوت بوک‌ها می‌باشد. شما می‌توانید کالای مد نظر خود را با بالاترین کیفیت، مناسبترین قیمت و گارانتی طولانی مدت تهیه کرده و یک خرید مطمئن را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *