آموزشی

چگونه عمر باتری لپ تاپ استوک را افزایش دهیم؟  4 نکته طلایی افزایش طول عمر باتری لپ تاپ.

افزایش عمر باتری لپ تاپ

لپ تاپ دارید؟ می دانید یکی از مهمترین قسمت ها و قطعات دستگاه باتری آن است؟ چطور با باتری لپ تاپ رفتار کنیم تا عمر آن کمتر کاهش پیدا کند؟ آیا همیشه به برق وصل باشد؟ در این پست قصد داریم به معرفی عمر لپ تاپ بپردازیم. نحوه درست شارژ کردن باتری لپ تاپ، اینکه آیا لازم است باتری همیشه به برق وصل باشد و همچنین مواردی که باعث کاهش عمر باتری می شود کامل بررسی می شود.

 

عمر باتری لپ تاپ

همه ما می دانیم که باتری لپ تاپ همانند سایر قطعات دارای عمر محدودی است. اما عمر باتری چقدر است؟ باتری لپ تاپ ها دارای عمری حدود 500 سیکل شارژ هستند. این 500 بار شامل 500 بار شارژ کامل و از 0 تا 100 است. اگر شما باتری لپ تاپ را از 100 تا 50 درصد استفاده کنید و دوباره آن را به 100 درصد شارژ کنید این فرآیند نیم سیکل از عمر باتری در نظرگرفته می شود.

باتری لپ تاپ

کارهایی که عمر باتری را کاهش می دهد:

1- گرما

یکی از مواردی که به شدت برای باتری ضرره داره گرماست، قرار گرفتن باتری و لپ تاپ در مکان گرم، سیستم خنک کاری نامناسب و گرم شدن باتری و لپ تاپ که باعث واردشدن ضربه به باتری لپ تاپ می شود.

2- شارژر نامناسب

استفاده از شارژر نامناسب و غیرارجینال دستگاه باعث ضربه زدن به باتری دستگاه و سیستم برق آن می شود.

3- استفاده از باتری در کارهای سنگین

اگر با لپ تاپ خود کارهای سنگین و بازی انجام می دهید حتما لپ تاپ خود را به شارژر وصل کنید. در حالتیکه در لپ تاپ مهندسی و گیمینگ از باتری برای کارهای سنگین و بازی استفاده می کنید باعث کاهش عمر باتری می شوید.

4 تنظیمات نامناسب لپ تاپ

یکی از مواردی که باعث افزایش مصرف باتری می شود تنظیماتی است که بی دلیل باعث افزایش می شود. نور زیاد صفحه نمایش، باز بودن بی دلیل تعداد زیادی نرم افزار بی استفاده از این موارد است. اینکه شما در هر شرایطی نور صفحه نمایش را در بیشترین حالت قرار دهید باعث افزایش مصرف چند برابر مصرف انرژی باتری لپ تاپ می شود. یا اینکه با روشن شدن لپ تاپ نرم افزارهایی همچون دانلود منیجر، اسکایپ و ... بصورت اتماتیک باز و فعال می شوند این موارد باعث می شود بی دلیل مصرف باتری لپ تاپ بالا رود.

کارهایی که برای افزایش عمر باتری لپ تاپ باید انجام داد:

اما در اینجا می خواهیم کارهایی را که باعث افزایش عمر باتری می شود را باهم بحث بکنیم، از شرایط فیزیکی کار لپ تاپ تا شرایط شارژکردن لپ تاپ و باتری و همچنین تنظیمات لپ تاپ، با ما همراه باشید.

1- لپ تاپ خود را در دمای مناسب  قرار دهید به عبارتی سعی کند از کار کردن لپ تاپ در دمای بالا و خیلی پایین خود داری کنید.

 

افزایش عمر باتری لپ تاپ

2- اگر کارهای سنگین و بازی با لپ تاپ خود انجام می دهید سعی کنید همیشه شارژر به لپ تاپ وصل باشد و با شارژر با آن کار کنید.

3- میزان مصرف انرژی لپ تاپ خود را تنظیم کنید. با تنظیم نور صفحه نمایش، تغییر تنظیمات Power Saving و استفاده از حالت Battery Saver که مصرف انرژی لپ تاپ شما کاهش می دهد.

4-همیشه درصد شارژ باتری لپ تاپ خود را بالای 20 درصد نگه دارید و اجازه ندهید شارژ آن به زیر 20 درصد بیاید.

اما سوالات مهم

1- اتصال همیشگی شارژر به لپ تاپ باعث خرابی باتری ان نمی شود؟

در لپ تاپ نسل جدید و در حالت کلی در باتری های لیتیوم پولیمیری در صورت اتصال همیشگی شارژر، بعد از 100 درصد شدن شارژ باتری، باتری از مدار برق لپ تاپ خارج شده و عملا از آن استفاده نمیشود و عمر آن تغییری نمی کند. در نتیجه اگر همیشه در جای ثابتی از لپ تاپ استفاده می کنید بهتره است همیشه شارژر آن وصل باشد.

2- چرا بعد از مدتی لپ تاپ میزان شارژ دقیق باتری را اشتباه نشان می دهد؟

برای نشان دادن میزان شارژ باتری، در باتری سنسوری تعبیه شده است که بعد از مدتی از کالیبره خارج شده که باید کالیبر شود. برای کالبیره کردن آن می توان طبق دستور زیر عمل کرد:

  • باتری را به‌طور کامل (۱۰۰٪) شارژ کنید.
  • پس از شارژ کامل حدودا دو ساعت به باتری استراحت دهید تا گرمای ناشی از پروسه‌ی شارژ شدن کاملا خارج شود. در طول این مدت می‌توانید با حفظ اتصال به منبع برق از لپ‌تاپ برای کاربردهای سبک استفاده کنید.
  • لپ‌تاپ را از برق جدا کرده و با توجه به تصاویر زیر آن را برای رفتن خودکار به حالت هایبرنت هنگام رسیدن شارژ باتری به ۵٪ تنظیم کنید. اگر امکان تنظیم روی ۵٪ وجود ندارد این مقدار را روی پایین‌ترین عدد ممکن بگذارید. توجه کنید که هرگز این مقدار نباید کمتر از ۵٪ باشد. برای بزرگ شدن تصاویر روی آن‌ها کلیک کنید.
  • لپ‌تاپ را روشن رها کنید تا به‌صورت بدون وقفه شارژ باتری کم شود و نهایتا به حالت هایبرنت برود. در طول این مدت می‌توانید از لپ‌تاپ مثل مواقع عادی استفاده کنید.
  • زمانی که لپ‌تاپ به‌صورت خودکار خاموش (هایبرنت) شد آن را برای ۵ ساعت یا حتی بیشتر در همین حالت رها کنید.
  • لپ‌تاپ را به برق وصل کنید و اجازه دهید باتری به‌صورت بدون وقفه به‌طور کامل (۱۰۰٪) شارژ شود. در طول این مدت هم می‌توانید از لپ‌تاپ مثل مواقع عادی استفاده کنید.

اگر پس از کالیبره کردن، تست باتری لپ‌ تاپ را با نرم‌افزارهای مخصوص انجام دهید معمولا «سطح فرسایش» (Wear Level) بیشتری را گزارش می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از مردم فکر می‌کنند کالیبره کردن کار مضری است. این تفکر صحیح نیست چرا که افزایش سطح فرسایش باتری در اثر کالیبره شده اتفاق نیفتاده بلکه اساسا باتری پیش از کالیبره شدن ظرفیت خود را صحیح گزارش نمی‌داده است. کالیبره کردن باتری ضروری است چرا که مانع از بروز اتفاقات ناخوشایندی نظیر خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ در وسط یک ارائه‌ی بسیار مهم می‌شود، درحالی‌که به‌ظاهر باتری لپ‌ تاپ هنوز ۳۰ درصد شارژ داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *