آموزشی

لپ تاپ مهندسی یا گیمینگ؟ برای کار مهندسی کدام را بخریم؟

لپ تاپ مهندسی یا لپ تاپ گیمینگ

یک سوال همیشگی در هنگام خرید لپ تاپ مخصوصا برای دوستان مهندس این است که صنعتی استوک بخرم یا گمینگ نو؟ اصلا لپ تاپ صنعتی یا گیمینگ؟ اول از همه باید با نوع لپ تاپ های صنعتی و گمینگ آشنا بشیم، لپ تاپ صنعتی به په لپ تاپی می گویند و چه تفاوتی با لپ تاپ گیمینگ دارند؟

لپ تاپ استوک مهندسی

لپ تاپ صنعتی چیست؟

لپ تاپ صنعتی قویترین و با کیفیت ترین لپ تاپ ساخته شرکت های سازنده است. این لپ تاپ ها به دلیل کاربری و شرایطی که در آن از این لپ تاپ ها استفاده  می کنند دارای شرایط خاص و امکان خاصی هستند. قویترین پردازنده و گرافیک در لپ تاپ های صنعتی استفاده می شوند. امکان نصب رم تا بالاترین مقدار و مقدار 128GB به همراه امکان نصب چندین هارد تا 4 هارد، امکان نصب سیم کارت، انواع خروجی ها در تعداد بالا از انواع USB به همراه HDMI و Displayport، Minidisplay و ... در این لپ تاپ ها تعبیه شده است. بدنه فلزی و بسیار مقاوم در کنار شاسی تقویت شده و فلزی، سیستم خنک کنندگی فوق العاده قدرتمند که به راحتی امکان خنک کردن لپ تاپ را در سخت ترین کارها و طولانی مدت را دارد.

 

لپ تاپ های صنعتی در برند های مختلف

اغلب برندهای اصلی تولیدکننده لپ تاپ، سری مهندسی و صنعتی تولید می کنند که هرکدام سری صنعتی را با نام خاصی معرفی می کنند. برندهای اصلی HP و Dell و Lenovo است. سری صنعتی این برندها عبارتند از:

 

لپ تاپ صنعتی HP

لپ تاپ های صنعتی ساخته HP تحت عنوان زدبوک معرفی شده است. لپ تاپ های HP Zbook پرطرفدارترین و یکی از بهترین لپ تاپ های مهندسی و صنعتی هستند که بالاترین رضایت را در بین کاربران دارند. بدنه فلزی و نقره ای رنگ و بسیار مستحکم از ویژگی ها خاص این مدل است.

 

لپ تاپ صنعتی Dell

لپ تاپ های صنعتی ساخته Dell با عنوان پریسیژن معرفی شده است. لپ تاپ Dell Precision یکی از بهترین لپ تاپ های صنعتی بازار و رقیب اصلی HP Zbook است. لپ تاپ صنعتی Dell Precision دارای مقاومت بالا، استحکام بالا و کیفیت عالی است که از لحاظ قدرت و کیفیت آن را با ماشین های تویوتا مقایسه می کنند که به عبارتی لپ تاپ های صنعتی دل مرگ ندارند.

 

لپ تاپ صنعتی Lenovo

لپ تاپ صنعتی Lenovo با نام و سری Lenovo Thinkpad معرفی شده است. این سری لپ تاپ دارای سخت افزاری قدرتمند و کیفیتی عالی است.

مقایسه لپ تاپ گیمینگ و مهندسی

صنعتی یا گیمینگ؟

اما بریم سراغ سوال اصلی که همون صنعتی یا گیمینگ؟ شما اگر مهندس هستید و به دنبال لپ تاپی برای کارهای مهندسی و طراحی هستید یا لپ تاپ می خواید که در کنار کارهای صنعتی  و مهندسی و طراحی کمی بازی هم انجام بدید انتخاب شما چی هست؟ یک لپ تاپ گیمینگ نو یا یک لپ تاپ استوک صنعتی؟ برای پاسخ به این سوال باید این نکته مهم را بررسی که با لپ تاپ مهندسی امکان گیم هست یا نه و همچنین با لپ تاپ گیمینگ امکان انجام کارهای مهندسی و طراحی وجود دارد؟

با توجه به طراحی لپ تاپ مهندسی امکان انجام انواع بازی را دارد. پردازنده قدرتمند، گرافیک قوی و رم و هارد بالا این امکان را فراهم کرده است که انواع بازی را اجرا کند اما در لپ تاپ گیمینگ با توجه به برد و سیستم خنک کنندگی آن امکان کارهای طراحی سنگین و رندر  را ندارد. پس اگر شما مهندس هستید و به دنبال یک لپ تاپ قدرتمند برای کار و بازی یا گیمیر هستید و به دنبال یک لپ تاپ قدرتمند که در کنار بازی طراحی و رندر هم انجام دهید لپ تاپ مهندسی مناسب شماست. برای مقایسه کیفیت دو سری لپ تاپ گیمینگ و مهندسی، از پارامتر قیمت میخوایم استفاده کنیم. بدین صورت که در دو شرایط سخت افزاری کاملا برابر و از یک برند دو سری لپ تاپ مهندسی و گیمینگ چه اختلاف قیمتی دارند. برای مقایسه 2 لپ تاپ HP Zbook Fury 16 G10 و لپ تاپ گیمینگ HP Omen 17t-cm200 را با هم مقایسه می کنیم با ما باشید.

لپ تاپ HP Zbook Fury 16 G10
لپ تاپ گیمینگ HP Omen 17t-cm200

لپ تاپ

پردازنده

گرافیک

رم

هارد

 

قیمت

HP ZBook Fury 16 G10

Intel Core i9-13950HX

NVIDIA RTX 5000-16GB

64GB DDR5 up 128GB

2Tr M.2 SSD

5,000$

HP OMEN 17t-cm200

Intel Core i9-13900HX

NVIDIA GeForce RTX4090-16GB

 32GB DDR5 up 32GB

2Tr M.2 SSD

3,540$

در بالا مشاهده می کنید که دو لپ تاپ با مشخصات سخت افزاری به ظاهر مشابه از لحاظ قیمت 1500 دلار اختلاف قیمت دارند که نشان از کیفیت خالق العاده HP Zbook  Fury 16 G10 نسبت به همتای گمینگ خود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *