آموزشی, تکنولوژی

هارد SSD یا HDD؟ کدام برتر است؟ برای لپ تاپ خود کدام را انتخاب کنیم؟

هارد SSD و HDD

یکی از مهمترین قطعات در لپ تاپ و کامپیوتر هارد آن است. هارد محل ذخیره سازی اطلاعات و همچنین نصب سیستم عامل است و سرعت آن تاثیر مستقیم بر سرعت لپ تاپ یا کامپیوتر دارد در نتیجه چه هاردی برای لپ تاپ و کامپیوتر ما مناسب است؟ چند نوع هارد داریم؟ تفاوت این هاردها با هم چی هستند؟

 

انواع هارد از لحاظ ساختار

هاردها از لحاظ ساختار و عملکرد به دو دسته اصلی تقسیم میشود. هارد HDD و هارد SSD.

هارد HDD

هارد HDD

هارد HDD اولین مدل هارد ساخته شده است. این مدل هارد دارای ساختاری CD مانند است و از یک سی دی مغناطیسی تشکیل شده است. در این مدل هارد اطلاعات از طریق یک تیغه بر روی یک دیسک مغناطیسی ذخیره می شود. این دیسک ها بر روی محوری قرار دارد که حول این محور می چرخد و هرچه سرعت چرخش آن بالاتر باشد سرعت هارد بالاتر می رود. در حالت کلی هاردهای HDD معمولی با 2 سرعت ساخته شده اند، 5400 و 7200. هارد 7200 دارای سرعتی تقریبا 2 برابر هارد 5400 است. این مدل هارد در 2 سایز و اندازه ساخته شده است.

1- هارد HDD سایز 2.5"

این هارد دارای اندازه 2.5" است و بیشتر در لپ تاپ ها استفاده می شوند. این هارد هم اندازه هارد SSD معمولی است.

2- هارد HDD سایز 3.5"

این مدل هارد HDD دارای اندازه بزرگتری نسبت به هارد HDD معمولی است و در بخاطر سایزش در کامپیوترها که جای بیشتری دارند استفاده می شود.

انواع هارد SSD

هارد SSD

مدل دوم و پرسرعت هاردها، هارد SSD است. این مدل هارد برخلاف هارد HDD خبری از قطعه مکانیکی نیست و کلا از برد الکتریکی تشکیل شده است. این مدل هارد بخاطر همین ساختاری که دارند دارای سرعت فوق العاده ای هستند. هارد های SSD از لحاظ نسل و اندازه دارای 3 نسل است.

1- هارد SSD

این مدل هارد اولین نسل هارد SSD معرفی شده است. این مدل دارای سایز 2.5" و هم اندازه هاردهای HDD مدل اول یا 2.5” است.

2- هارد Msata SSD

این مدل هارد نسل دوم هاردهای SSD است. این مدل دارای اندازه کوچکتر و همچنین سرعتی بالاتر نسبت به هارد SSD است. این مدل هارد معمولا در لپ تاپ های نسل 3 و 4 و 5 مورد استفاده قرار می گیرد.

3- هارد M.2 SSD

این هارد جدیدترین و سومی نسل از هاردهای SSD است. این مدل هارد دارای سرعتی بالاتر و اندازه کوچکتری نسل به دو نسل قبلتر خود است.

اما الان برای لپ تاپ خود چه هاردی انتخاب کنیم؟

قبل از اینکه بگیم کدوم هارد برای لپ تاپ شما مناسب هست می خوایم یک مقایسه کلی از هاردهای SSD و HDD داشته باشیم. این مقایسه از چند نظر انجام می گیرد.

1.سرعت

از لحاظ سرعت هارد SSD تا 5 برابر از هارد HDD سریع تر است. این اختلاف سرعت هم در خود سیستم عامل و ویندوز مشخص است و هم در هنگام کارهای دیگر و حتی در هنگام اجرای بازی هم تفاوت سرعت بالایی دارند.

2.قیمت

از لحاظ قیمت، در حجم برابر قیمت هارد SSD از 2 برابر تا 4 برابر هارد HDD است. بعنوان مثال هارد 1Tr HDD دارای قیمتی حدود 1/100/000 است در حالیکه هارد SSD با قیمت از 3 میلیون به بالا بسته به مدل و برند ارائه شده است.

3.مقاومت در برابر ضربه و شوک

هارد SSD بدلیل اینکه قطعه مکانیکی ندارد و کلا برد الکترونیکی است در نتیجه در برابر ظربه های معمولی مقاومت مناسبی دارد که این مورد درباره هارد HDD اصلا صادق نیست و این هارد با ضربه و شوک خراب می شود.

4.عمر

از لحاظ طول عمر نیز هارد SSD دارای عمر بیشتری است و بیشتر عمر می کند.

 

نتیجه گیری

در انتها اگر قصد خرید هارد برای لپ تاپ یا کامپیوترتان را دارید در مرحله اول و برای ویندوز و بازی ها هارد SSD را بر روی لپ تاپ خود نصب کنید و در مرحله دوم اگر لپ تاپ یا کامپیوتر شما امکان نصب هارد دیگری را نیز دارد هارد HDD برای ذخیره اطلاعات عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *